Yksivuotiaidenkin luovuudessa on jo niin suuria eroja, että uuden testin avulla sitä voidaan mitata.
Joukko brittipsykologeja on ilmoittanut kehittäneensä testin, jolla voidaan mitata yksivuotiaiden luovuutta.
Amerikkalainen älykkyyden tutkija J. P. Guilford kehitti aikoinaan moniulotteisen älykkyyden mallin, jossa erotettiin konvergentti ja divergentti ajattelu.
Konvergentti ajattelu on tavanomaisten ratkaisujen löytämistä, kun taas divergentti ajattelu on uutta luovaa.
Juuri tätä divergenttiä ajattelua yksivuotiailla uusi testi mittaa. Tutkijat esittelevät työtään Child Development -lehdessä.
Tutkijat tutkivat 29 pienokaista, jotka leikkivät vapaasti erityisellä, tätä tutkimusta varten kehitetyllä palikkalaatikolla. Testissä oli mukana omituisiksikin laskettavia esineitä.
Leikit videoitiin. Tutkijat laskivat myöhemmin, kuinka monta yksilöllistä, omintakeista, muista poikkeavaa puuhaa kukin lapsi keksi tehdä esineiden kanssa. Mitä enemmän tällaisia leikinosia löydettiin, sitä korkeammaksi kohosivat lapsen divergentin ajattelun pisteet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti