29 syyskuuta 2021

Hyper­sooninen risteily­ohjus

Yhdysvallat testasi hiljattain HAWC-risteilyohjusta. Kuvassa taiteilijan näkemys ohjuksesta.

Yhdysvallat testasi hiljattain HAWC-risteilyohjusta. Kuvassa taiteilijan näkemys ohjuksesta. 

Yli viisinkertaiseen äänennopeuteen yltävät ohjusjärjestelmät ovat vaikeasti havaittavia ja torjuttavia. Yhdysvallat kehittää niitä takamatkalta Venäjän ja Kiinan perässä.



HAWC on konseptiasteella. Jos hanke onnistuu, sitä on kaavailtu muun muassa Yhdysvaltain merivoimien käyttämien F-35C-monitoimihävittäjien aseeksi.

Ohjuksessa on kaksi vaihetta. Ensimmäisen vaiheen rakettimoottori kiihdyttää ohjuksen ensin viisinkertaiseen äänennopeuteen. Sitten rakettimoottori irtoaa ja yliääninopeuksissa toimiva patoputkimoottori (engl. scramjet) syttyy. Ohjus jatkaa sen avulla hypersoonista lentoaan, risteilee matalalla ilmakehässä, muuttaa ennalta arvaamattomasti suuntaansa ja yllättää vastustajan.

Yliäänipatomoottori ahtaa ilmaa sisäänsä kapeaan tilaan ja sytyttää sitten ilman ja polttoaineen seoksen. Scramjetin saattaminen jatkuvaan toimintaan on teknisesti vaikeaa – sitä on kuvattu tulitikun sytyttämiseksi keskellä hurrikaania.

Hypersoonisia risteilyohjuksia on vaikea torjua. Nykyisten torjuntaohjustenjärjestelmien reagointiaika havainnosta kohteen ampumiseen voi olla liian pitkä, jos ohjus lentää moninkertaisella äänennopeudella.

Asiantuntijoiden mukaan ohjuksen kärkeen muodostuu kitkan ja voimakkaan ilmapaineen vuoksi ohut kerros kuumaa plasmaa, joka imee tutkalaitteiden radiosäteilyä. Näin sen havaitseminen on entistäkin hankalampaa.


Ei kommentteja:

Suomalaisten yli-iso hiilijalanjälki, verrattuna tavoitteeseen                                            Suomalaisen keskimääräinen hiilija...